Kontrola dostępu, systemy kontroli
Kontrola dostępu to zestaw procedur opartych na wykorzystaniu urządzeń elektronicznych rejestrujących zdarzenia, które pozwalają na realizację polityki bezpieczeństwa oraz kontrolę czasu dostępu do miejsc i stref w ramach pomieszczeń pracowniczych, terenów, posesji oraz domów. Główne zadania kontroli dostępu to poszerzanie bezpieczeństwa osób przebywających na terenie obiektu, zwalczanie ryzyka w przypadku kradzieży mienia lub informacji, archiwizacja danych o poruszaniu się osób po obiekcie.
Najważniejsze elementy kontroli dostępu to czytniki – zadaniem jest identyfikacja osób przekraczających granice sfery, które ze względu na sposób działania dzielimy na: biometryczne – pozwalających na odczyt z linii papilarnych,tęczówki oka,itp, zbliżeniowe RFID – w formie spersonalizowanych kart, breloków, tagów RFID oraz karty chipowe (informacja w formie elektronicznej, często szyfrowanej).